Hlavná stránka Blog Novinky Závady spojky, diagnostika, riešenie: Preklzujúca spojka - ako to spoznať a čo s tým?

Závady spojky, diagnostika, riešenie: Preklzujúca spojka - ako to spoznať a čo s tým?

21. 12. 2022
|
Kategória Novinky

Závady spojky, diagnostika, riešenie: Preklzujúca spojka - ako to spoznať a čo s tým?


V momente, keď ide ťažko zaradiť rýchlosť, máte podozrenie na preklzujúcu spojku alebo sú cítiť vibrácie v spojkovom pedáli či dobre rozpoznateľný sladkastý smrad, treba správne nájsť príčinu závady. Nie vždy je problém v samotnej spojke a nie vždy vyžaduje kompletnú výmenu. Najčastejším signálom problémov so spojkou je jej preklzovanie. Čo to znamená a ako problém vyriešiť?

Preklzujúca spojka auta - dôsledok opotrebenia aj zlej montáže
K tomu, ako spoznať preklzujúcu spojku, sa ešte dostaneme ďalej v článku. Zatiaľ všeobecne - najčastejšie príčiny:

1) Prevádzkové opotrebenie
Štandardným opotrebovaním je spojka na hranici svojej životnosti.


2) Technika jazdy
Nadmerné opotrebovanie v dôsledku nesprávnej techniky jazdy. Keď pominieme občasný nešvár odkladania nohy na spojkový pedál, ktorý opotrebováva obloženie lamely a povrch prítlačáku, je najčastejším takým prehreškom radenia prevodových stupňov, ktoré nezodpovedajú rýchlosti otáčania kolies (rýchlosti, akou sa vozidlo pohybuje) - či už ide o podtáčanie alebo pretáčanie motora.


3) Montáž spojky
Chybná montáž novej spojky - prevodovka nesmie zostať visieť na lamele bez podoprenia, prevodovka môže byť inštalovaná v zlom úkloch k spojke. Neštandardné prejavy ako drnčenie preklzujucej spojky môže mať na svedomí aj chybné nastavenie samostavu.


Ako vyriešiť, keď spojka prešmykuje?
Preklzujúca spojka už stratila časť svojej funkcie a zmeny sú už nevratné. Vymena kompletnej spojky je nevyhnutná.

Opotrebovanie spojky sa od prvého náznaku problémov zhoršuje geometrickým radom. K preklzovaniu sa pridá typický sladkastý smrad, ktorý signalizuje dosahovanie vysokých teplôt pri prekĺzavaní. Prehriať sa potom môže aj zotrvačník, ktorého poškodenie a následná výmena je nákladnejšia ako spojka. Včasná oprava je teda rozhodne vhodná investícia.

Neskoro je v momente, keď spojka preklzáva a už sa nedá zaradiť rýchlosť. Pri následnej výmene spojky je potrebné skontrolovať mechanizmus ovládania spojky, vr. spojkového obloženia a možné úniky oleja z prevodovky. Po vyčistení od oleja je vhodné pred osadením novou spojkovou sadou vymeniť všetky olejové tesnenia.


Ako spoznať zlú spojku? Otestovať preklzávanie?
Na fórach sa radí niekoľko postupov, ako otestovať mieru preklzávania spojky. Niektoré sú diskutabilné a nepresné, iné relatívne spoľahlivé, ale zbytočne komplikované. Pri posudzovaní zdravia spojky treba vychádzať z jej základnej funkcie - prenášania sily, ktorú motor vyprodukuje, na pohonnú sústavu a kolesá. Žiaduce je, aby spojka v ideálnom prípade previedla 100% sily motora na kolesá. Opotrebovaním, chybami v montáži aj závadami potom klesá pomer sily, ktorou je spojka schopná previesť do kolies. "Prekĺznutím", teda situáciou, keď spojka "neudrží" silu motor a neprevedie ju ďalej, sa teda stráca časť výkonu. Čím je spojka opotrebovanejšia, tým viac prešmykuje. A smrdí.

Testovanie teda musí vychádzať z predpokladu, že:

správne fungujúca spojka nestráca výkon motora

a otáčky (podľa zvoleného prevodového stupňa) prevádzajú do otáčok hnacej sústavy, resp. do kolies.
Testovať teda možno v dvoch maximálnych polohách, kedy je zaťaženie spojky najväčšie:
  •      pri vysokých otáčkach motora - na strane motora je spojke odovzdávaný maximálny výkon motora
  •      pri vysokom zaradení stupni - na strane prevodovky je na spojku kladené veľké zaťaženie

Jednoduchý test spojky
Pokiaľ svoje auto poznáte, nepotrebujete žiadne špeciálne testovanie. Odchádzajúcu spojku možno spoznať aj počas štandardného jazdenia. Preklzovanie sa bude prejavovať napríklad pri jazde do kopca, kedy v dôsledku strát výkonu pri prekĺznutí nebude vozidlo vzhľadom na vzrastajúce otáčky úmerne zrýchľovať. Auto bude citeľne strácať výkon a "nepôjde", aj keď motor bude točiť. Pokiaľ to budete chcieť niekde testovať presnejšie, skúste sa na rovine "športovo" rozbehnúť - už na jedničku poslať maximálny výkon motora do spojky a prudko preradiť na 2.


Alternatívne testovanie z diskusných fór - prečo nie/bude fungovať?
Na diskusných fórach sa objavujú ďalšie možné návody na testovanie:

Pomalý pád otáčok pri zaťažení
Pri jazde do prudšieho kopca na trojku vytočte otáčky, preraďte na štvorku. Pri načatej spojke aj po vyšľapnutí zostávajú otáčky vysoko a padajú dole pomaly.

Nie je nutné testovať za náročnejších podmienok. Načatú spojku spoznáte aj pri rozjazde alebo štandardného zrýchľovania do kopca.


Rozjazd na vyšší stupeň
 Rozbehnite sa na rovine na 3 alebo 4. Keď auto nezdochne, je spojka zlá.

Tento test je nepresný, neberie do úvahy vozidlá s vysokým krútiacim momentom, ktoré pri citlivom púšťaní spojky možno rozpohybovať aj na vysoké zaradené stupne.


Brnknutie o spojkový pedál
 Pri jazde s vysokou zaradenou rýchlosťou ľahko brnknite o pedál spojky. Pokiaľ zakolísajú otáčky, je spojka zlá.

Test vychádza z jedného z najväčších mýtov okolo spojok – že pokiaľ pedál spojky zaberá veľmi vysoko, je spojka v háji. Je pravda, že v prípade vozidiel bez samonastavovacích spojok zaberanie pedálu hore signalizuje problém, väčšinou naozaj isté opotrebenie spojky, ale nie je to tak vždy. Pri samonastavovacích spojkach to neplatí vôbec.


Chcípnutie na päťku
 Stáť na brzde, zaradiť päťku, pridávať plyn a pomaly púšťať spojku. Pokiaľ auto nezdochne, je spojka zla.

Test neodporúčame skúšať, časti vozidla sa zbytočne opotrebovávajú.