Hlavná stránka Blog Novinky ⚡ Zapalovací svíčky ⚡ - kompletní průvodce o výběru, životnosti a diagnostice

⚡ Zapalovací svíčky ⚡ - kompletní průvodce o výběru, životnosti a diagnostice

22. 12. 2022
|
Kategória Novinky


⚡ Zapaľovacie sviečky ⚡ - kompletný sprievodca o výbere, životnosti a diagnostike

Životnosť zapaľovacích sviečok je daná niekoľkými parametrami. Voton.cz autodiely pripravil obsiahly článok o tom, ako životnosť ovplyvňuje interval výmeny zapaľovacej sviečky, teda ako často treba sviečky meniť, ako správne vybrať sviečku podľa auta, aby vydržala čo najdlhšie, a ako predísť chybám vo výbere tak, aby výkon sviečky bol optimálne. Tiež pridáme informácie o tom, ako spoznať zlé sviečky, a čo to znamená, keď je zapaľovacia sviečka čierna.

Kompletný sprievodca výberu zapaľovacích sviečok

Jednotlivé kapitoly:
  • Ako vybrať správnu zapaľovaciu sviečku?
  • Studené a teplé zapaľovacie sviečky
  • Interval výmeny zapaľovacích sviečok – ako často meniť sviečky v závislosti od typu?
  • Diagnostika sviečky – kedy meniť zapaľovacie sviečky?
  • Životnosť zapaľovacích sviečok – čím je ovplyvnená?
  • Značenie zapaľovacích sviečok
  • Špeciálne typy sviečok
Ako vybrať správnu zapaľovaciu sviečku?
Pri výbere zapaľovacích sviečok je potrebné sledovať tieto parametre:

1. Zodpovedajúca tepelná hodnota sviečky

 Výber sviečky podľa tepelnej hodnoty sa vykonáva pomocou osadzovacích tabuliek.
Pozor! Osadzovacie tabuľky zapaľovacích sviečok nie je to isté ako prevodné tabuľky zapaľovacích sviečok. Tie sú skôr orientačného charakteru a porovnávajú ekvivalenty jednotlivých výrobcov sviečok medzi sebou. Pretože tu môže dôjsť k nepresnostiam, je treba vždy prekontrolovať vhodnosť sviečky v osadzovacích tabuľkách konkrétneho výrobcu.


2. Správne zástavbové rozmery

 Informáciu o potrebných rozmeroch sviečky opäť poskytujú osadzovacie tabuľky. Výrobcovia pripúšťajú iba zmeny medzi jednotlivými radmi, nie vo veľkosti. Jednotlivé rady sa líšia použitými materiálmi, čo má vplyv na zníženú alebo zvýšenú životnosť zapaľovacej sviečky a teda vplyv na interval výmeny.
 Opäť platí, že prevodná tabuľka zapaľovacích sviečok má len orientačný charakter.


3. Elektródová vzdialenosť - odtrh

 Tento parameter je daný podľa typu motora. S hodnotou dĺžky odtrhu, teda vzdialenosti medzi elektródami, sa mení teplota sviečky. Pri úpravách motora je možné s odtrhom pracovať ako parametrom, ktorý zlepší výkon motora, avšak pre bežných užívateľov je meranie veľkosti odtrhu a stanovenie vhodnej vzdialenosti predsa len zložité.
 Hranie sa so vzdialenosťou elektród bola obľúbená zábava v čase, keď nastavením odtrhu, nastavovaním bohatosti zmesi v karburátore a doladením predstihu bolo možné výrazne zlepšiť jazdné vlastnosti vozidla. Zásahom do vzdialenosti elektród a nedodržaním predpísaného odtrhu zapaľovacej sviečky pri moderných motoroch si ale človek koleduje o problem. V lepšom prípade sa zhoršia jazdné vlastnosti vozidla, v horšom prípade to výrazne ovplyvní životnosť sviečky alebo iných komponentov spaľovacieho priestoru.


4. Typ iskriska a umiestnenie v spaľovacom priestore

 Podľa tvaru je možné vyberať iskrisko s jednou vonkajšou elektródou, dvoma až šiestimi vonkajšími elektródami, sériovým iskriskom po celom obvode sviečky, s pomocnými elektródami na špičke izolátora alebo bez vonkajšej elektródy.


5. Materiál elektród

 Voľba materiálu elektród má vplyv na usadzovanie nánosov a všeobecne platí, že „lepší“ materiál znamená dlhšiu výdrž, resp. dlhší predpísaný výmenný interval zapaľovacej sviečky. Predpísané výmenné intervaly sa pritom podľa voľby materiálu môžu líšiť až trojnásobne.


Stredná elektróda môže byť:
  • zo zliatiny niklu,
  • s medeným jadrom,
  • stredná strieborná elektróda = strieborné sviečky, používané hlavne pre LPG a CNG,
  • elektródy s platinovým kontaktom = platinové sviečky,
  • elektródy s iridiovým kontaktom = irídiové sviečky.

O výbere sviečok podľa auta pojednáme ešte ďalej.



Studené a teplé sviečky – v čom je rozdiel?

 Zapaľovacia sviečka je konštruovaná tak, aby pri optimálnom rozsahu teplôt dobre nakladala so zvyškami, ktoré vznikajú pri horení (samozrejme za predpokladu, že zapaľovacia sviečka je správne vybraná vzhľadom k vozidlu, v ktorom je použitá).
 
Teplota sviečky je označenie pre optimálny rozsah teplôt spaľovania na špičke zapaľovacej sviečky, tzv. pásmo samočistenia zapaľovacej sviečky. Štandardne sa pohybuje medzi 500 °C a 850 °C.


Vyššia teplota spaľovania – pásmo samozápalov
Ak je teplota spaľovania vyššia, má sviečka sklon k samozapalom. Pri vysokých teplotách má sviečka tendenciu zapáliť pripravenú zmes vo valci ešte pred tým, než piest dosiahne na najvyššej pozícii vo valci. Zmes sa teda zapáli pred dosiahnutím plnej kompresie. Vo valci je potom stláčaná už zapálená zmes, čo už aj tak vysoké teploty ešte zvýšia a môže dôjsť k poškodeniu sviečky alebo spaľovacieho priestoru ako takého.


Nižšia teplota spaľovania – pásmo usadenín
Ak je teplota spaľovania nižšia, tvoria sa tzv. úsady horenia, ktoré zanášajú špičku sviečky a môžu viesť k narušeniu izolácie medzi elektródami, pretože usadeniny sú elektricky vodivé. Elektrický izolačný odpor sa znižuje, čo vedie k tomu, že môže na vytvorenie iskry zužitkovať menšie elektrické napätie. Pokiaľ je dodané napätie menšie, než sviečka potrebuje na zapálenie, iskru medzi elektródami nevyprodukuje. Citeľné to môže byť v situáciách, kde sú nároky na prívod dostatočného napätia všeobecne vyššie, napr. pri akcelerácii.


Ako zaistiť, aby sviečka pracovala v optimálnej teplote
Z tohto dôvodu je kriticky nutné postrážiť dve veci:
  • Udržiavať vozidlo vo všeobecne dobrej kondícii a včas riešiť závady na palivovom a zapaľovacom systéme, ktoré môžu viesť k navýšeniu teplôt vo vnútri spaľovacieho priestoru.
  • Správne vybrať sviečku vzhľadom na jej tepelné vlastnosti.

Každý motor totiž pracuje s inou optimálnou teplotou v spaľovacom priestore. Aby bolo zachované kritérium samočistiteľnosti pri optimálnych teplotách 500-850 °C, je potrebné vybrať správny typ sviečky, ktorý bude schopný tento rozsah v danom spaľovacom prostredí dosiahnuť. Pri výbere príliš studenej sviečky bude motor pracovať v pásme usadenín, pri výbere príliš teplej sviečky bude motor pracovať v pásme samozápalov. Vhodne vybraná sviečka pracuje v samočistiacom pásme.


Teplotu sviečky ovplyvňuje
  • Dĺžka špičky izolátora – čím dlhšia špička, tym teplejšia sviečka. Tým sa mení miesto, kde dochádza k preskočeniu iskry a zápalu a špička izolátora je tak v optimálnom tepelnom samočistiacom pásme.
  • Tepelná vodivosť materiálu strednej elektródy.

Treba podotknúť, že aj správne vybraná sviečka môže dočasne byť zanesená úsadami horenia, napríklad pri krátkodobej bohatšej zmesi.
Zanášanie úsadami sa deje výrazne pri studených štartoch, menej výrazne potom pri dlhodobom behu motora na voľnobeh.

Avšak po vyrovnaní sa s týmto výkyvom, napríklad po rozbehnutí a pri vyšších rýchlostiach, by mala správne vybraná sviečka v rámci samočistiacich schopností tento nános spáliť. Problém nastáva tam, kde sviečka vplyvom chybného výberu tieto nánosy produkuje neustále a nie je schopná dostať sa s teplotami na špičke izolátora do optimálneho teplotného pásma.

Zároveň samozrejme platí, že na zvýšenie životnosti zapaľovacej sviečky je vhodné ju týmto spôsobom nezaťažovať príliš často. O životnosti píšeme ďalej v článku.


Interval výmeny zapaľovacích sviečok – ako často meniť sviečky v závislosti od typu?
Predpísaný interval výmeny sviečok je daný hlavne materiálom elektródy. V závislosti na tom, či ide o sviečku štandardnú, platinovú alebo irídiovú vzrastá aj doba, kedy je potrebné meniť zapaľovacie sviečky za nové.

Ak je stav vozidla v poriadku, je interval výmeny medzi 15 000 a 90 000 kilometrami. Výmena sviečok ale bude výrazne častejšia, pokiaľ je vozidlo v zanedbanom technickom stave na tých komponentoch, ktoré majú vplyv na životnosť sviečky. Nezávisle na nájazde potom bude potrebná výmena zapaľovacích sviečok tak raz za rok.


Skúsenosti ukazujú, že sviečky často meníme zbytočne príliš skoro

Z praxe vieme, že všeobecne ľudia menia zapaľovacie sviečky menia sviečky
mnohonásobne častejšie, než je skutočne potrebné.

Sviečka je pri správnej údržbe a prevádzke skutočne schopná dosiahnuť uvedený nájazd, čo je v prípade platinových alebo irídiových sviečok výrazne viac ako štandardných 30 tisíc km.

Avšak mať v poriadku zapaľovací systém je základ pre úspešnú prevádzku vozidla a vždy je lepšie vymeniť sviečky preventívne včas, než nechať stav sviečok dôjsť do kritického bodu. Tiež je potrebné pripočítať to, že výmena sviečok býva prvým pokusom, ako odstrániť nezrovnalosti v behu motora. Po prvé to tak finančne nebolí, za druhé je výmena záležitosťou chvíľky a zvládne ju aj poučený laik.

Ako spoznať zlé sviečky? Ako sa prejaví na jazde?

Zlé zapaľovacie sviečky sa môžu prejavovať rôzne, väčšinou sú zmeny navyše plazivé a ťažko odlíšiteľné. Avšak spozornieť a skontrolovať sviečky by ste mali, ak zaznamenáte tieto prejavy:
  • klepanie motora
  • možné prehrievanie motora
  • šklbanie motora kvôli vynechaniu zapálenia
  • nepokojný chod motora, najmä pri akcelerácii
  • horšie naskočenie motora pri štartovaní
  • citeľný pokles výkonu

Diagnostika sviečky – kedy meniť zapaľovacie sviečky?
Ak je zapaľovacia sviečka v poriadku, neznamená to, že je úplne čistá. Avšak úsady horenia sú v typickom sfarbení a nie sú nepravidelne „nabobtnalé“ Sviečka je pri správnom používaní sfarbená v priestore okolo izolátora a elektród len svetlo šedá, šedo-žlta alebo hnedo. Akýkoľvek iný nános alebo sfarbenie izolátora alebo elektród značí problém. Ak chcete posúdiť stav sviečok, pred vytiahnutím sa na pár desiatok minút svižne prejdite. Po zastavení nenechávajte motor bežať na voľnobeh, ale vypnite. Správne fungujúca sviečka tak akékoľvek nánosy, ktoré sa pri jazde tvoria, spália. Motor potom nechce vychladnúť.

Opálená elektróda
Ak je vonkajšia elektróda sviečky extrémne opálená, resp. až upálená, je to signál k čo najrýchlejšej výmene, obzvlášť ak je sviečka na hranici svojej predpísanej životnosti. Pri extrémnom opotrebovaní bude vzdialenosť medzi elektródami upálením natoľko veľká, že iskra nepreskočí. Upálená stredná elektróda značí príliš veľkú teplotu, na ktorú sviečka nie je stavaná. Príčinou môže byť zlý výber sviečky alebo porucha na motore spôsobujúca prehrievanie.


Šedá zapaľovacia sviečka
Ak sú šedé sadze po celej špičke sviečky, teda pokrývajú izolátor aj elektródy v miestach, kde sviečka zasahuje do spaľovacieho priestoru, ide pravdepodobne o funkčnú záležitosť spôsobenú napríklad jazdením krátkych trás, státie na voľnobeh alebo dlhodobým jazdením na nízke otáčky. Ak nie je sviečka na kraji predpísaného výmenného intervalu, je možné ju vyčistiť. Na očistenie od usadenín použite kefku na zuby a trochu benzínu. Nečistite kovovými kefami.


Žltá zapaľovacia sviečka
Ak sa vyskytujú na izolátore sviečky žlté povlaky alebo hnedo žlté spečené škvrny, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o dôsledok predzápalov, resp. detonačného horenia. To môže byť zapríčinené rôznymi závadami:
  • Zle nastavený zapaľovací systém umožňuje sviečke produkovať iskru v predstihu, teda do ešte plne nestlačenej palivovej zmesi.
  • Vplyvom zlému pomeru paliva a vzduchu v zmesi vzniká príliš chudobná zmes.
  • Chybne zvolená sviečka - veľmi teplá.

Čierna zapalovacia sviečka

Ak je sviečka okolo izolátora a elektród čierna, znamená to problém s usadzovaním produktov horenia. Je potrebné odlíšiť, či usadeniny sú skôr napálené a pokrývajú exponované miesta sviečky súvislejšie, alebo ide skôr o ohraničené napálené zvyšky. Tie zodpovedajú tomu, že do spaľovacieho priestoru preniká so vzduchom prach a nečistoty, napríklad kvôli nefunkčnému vzduchovému filtru. Silné znečistenie môže zapríčiniť aj dlhodobo prelínajúci motorový olej do spaľovacích priestorov alebo zle zvolené aditívum do paliva. Čierna sviečka môže indikovať nasledujúce problémy:
  • Zle nastavený zapaľovací systém umožňuje sviečke produkovať iskru neskôr ako má, teda v momente, keď sa piest vracia späť. Nedokonalé podmienky na spálenie zmesi vedie k väčšej tvorbe usadenín horenia.
  • Palivová zmes je miešaná príliš bohatá, nesprávny pomer vzduchu a paliva produkuje príliš zvyškov. - Podobne môže bohatosť zmesi ovplyvniť upchatý alebo inak nepriechodný vzduchový filter. Vzniká zmes s väčším podielom paliva, než je potreba.
  • Nízky kompresný tlak vytvára dostatočné podmienky na optimálne horenie po zápale zmesi.
  • Chybne zvolená sviečka - veľmi studená.

Štandardné úsady

Ako už bolo povedané v predchádzajúcich odsekoch, sviečka môže byť krátkodobo pokrytá úsadami horenia, napríklad na zanesenie neodpareným palivom v prípade studeného štartu a chladného prostredia, ale pri správnej funkcii zapaľovacej sviečky sa prechodné usadeniny po zahriatí vypália.


Čo ovplyvňuje životnosť zapaľovacích sviečok
V zásade je možné rozlíšiť 3 okruhy faktorov, ktoré sa podieľajú na životnosti zapaľovacích sviečok:

1. Konštrukčné vlastnosti sviečky
Životnosť sviečky je daná konštrukčnými vlastnosťami ako takými, napríklad materiálom, z ktorých sú vyrobené elektródy, a kvalitou jej výroby – možno ovplyvniť výberom overenej značky. Zapaľovacia sviečka musí spĺňať dve základné kritériá – dobre izolačne oddeľovať elektródy na špičke sviečky a dobre nakladať s teplotnými výkyvmi. To súvisí s ďalším bodom, ktorý ovplyvňuje životnosť sviečky.


2. Vhodnosť sviečky
Vhodnosť zapaľovacej sviečky vzhľadom k autu je pre optimálnu životnosť sviečky v rámci jej výrobných parametrov kriticky dôležitá a je možné výrazne ovplyvniť pri výbere typu sviečky. Je nutné dbať na jednotlivé parametre, ktoré ovplyvňujú, ako sa sviečka osadená v motore chová, predovšetkým zástavbové rozmery, tepelná hodnota sviečky, elektródová vzdialenosť, umiestnenie iskriska v spaľovacom priestore a odrušenie. Jednotlivé parametre sú vysvetlené nižšie, vrátane toho, ako spoznať, ktorá sviečka ich spĺňa.

3. Fungujúce auto
Správne fungujúca palivová sústava auta a optimálne podmienky pre prevádzku vozidla sú nevyhnutné. Vplyv má správne časovanie zapaľovacieho aj palivového systému, kompresný tlak, optimálne zloženie zápalnej zmesi bez prímesí prelínajúceho oleja a pod.


Značenie sviečok
Každá značka má svoje vlastné označovanie sviečok. Kombinácia čísel a písmen určuje jednotlivé vlastnosti tak, ako sme si ich popísali vyššie. Naprieč značkami je ťažké nájsť ekvivalent rovnakého označenia. Na nájdenie ekvivalentu je potrebné nahliadnuť do prevodných tabuliek, ktorými disponujú jednotliví výrobcovia. Vzhľadom na odlišnosti vo výrobe a vývoji sa často vyskytujú napríklad 3 varianty výrobcu A k jedinej sviečke výrobcu B.

Prevodné tabuľky zapaľovacích sviečok slúžia vždy len na orientačné porovnanie jednotlivých sviečok. U niektorých výrobcov sa môže stať, že sa tepelná hodnota sviečky môže mierne líšiť, a to vďaka odlišným konštrukciám produktu. Pre prvotnú orientáciu sú ale tabuľky dobré. Nižšie uvádzame odkazy pre porovnávacie tabuľky niektorých výrobcov.

V e-shopoch bývajú tieto prevodné tabuľky integrované do výberu - pokiaľ zadáte požadovanú sviečku, zobrazia sa všetky varianty ďalších výrobcov k tomuto typu sviečky.

Ak chcete mať pri nákupe istotu, je ideálne vychádzať z OEM čísla, teda z čísla originálneho dielu. Toto číslo síce označuje prvovýrobcu (napríklad sviečku NGK, Bosch a pod.), ale identifikuje presný typ pre dané vozidlo. Alternatívy k predpísaným sviečkam tak možno jednoducho nájsť zadaním čísla do vyhľadávacieho poľa hore na stránke. E-shop vypíše všetky sviečky, ktoré výrobcovia naparovali k danému číslu originálneho dielu.
 
Príklad označenia sviečok Brisk
Ak máme značenie napríklad DR15YC-1, možno z tohto označenia vyčítať, že ide o zapaľovaciu sviečku s rozmerom puzdra M14x1,25, výškou závitu 19 mm a šírkou uťahovacej skrutky 16 mm. Takú hodnotu má v tabuľke písmeno „D“ na začiatku označenia. Chýbajúce písmeno O, P alebo E na ďalšej pozícii značí, že sviečka má štandardné prevedenie puzdra a štandardné pripojenie vysokého napätia. „R“ označuje typ odrušenia, v tomto prípade je sviečka vybavená odrušovacím odporom. „15“ udáva tepelnú hodnotu na škále 08 (studená) až 19 (teplá). „Y“ označuje usporiadanie iskriska, v tomto prípade je vysunutá špička izolátora. Ďalšie písmeno označuje materiál elektród, „C“ značí strednú elektródu s medeným jadrom. Posledný údaj „-1“ udáva odtrh, teda vzdialenosť elektród. V tomto prípade je odtrh 1,0-1,1 mm.