Hlavná stránka Blog Novinky Rýchle opotrebovanie brzdových doštičiek - príčiny, riešenie problému

Rýchle opotrebovanie brzdových doštičiek - príčiny, riešenie problému

12. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Je ťažké hovoriť o zabezpečení primeranej úrovne bezpečnosti jazdy bez účinného brzdového systému. Problém príliš rýchleho opotrebovania doštičiek je typickým príznakom nesprávneho fungovania bŕzd. Ako teda diagnostikovať príčinu tohto stavu vecí a zároveň sa zbaviť problému?



Príliš rýchle opotrebovanie brzdových doštičiek je problém, ktorý môže mať mnoho príčin. Najčastejšie príčina súvisí s technickou závadou, no nezriedka možno vidieť nezrovnalosti aj vo zvykoch vodiča či používaní nekvalitných komponentov.

Príznaky zlyhania brzdového strmeňa

Najpravdepodobnejším faktorom spôsobujúcim výrazné zníženie životnosti doštičiek je výskyt poruchy brzdového systému. V tomto prípade sa musíte bližšie pozrieť na prácu strmeňa, ktorý je väčšinou zodpovedný za pritláčanie podložiek ku kotúču. Najprv sa však oplatí zoznámiť sa so základnými príznakmi, ktoré môžu jasne naznačovať problém s terminálmi. Spomedzi nich treba spomenúť najmä:
  • škrípanie bŕzd, ktoré je počuteľné najmä pri jazde pri veľmi nízkych rýchlostiach,
  • hrdzavenie trecej časti brzdového kotúča v dôsledku nedostatočného tlaku doštičiek na kotúč,
  • zahrievanie ráfikov spôsobené neustálou priľnavosťou doštičiek k diskom,
  • prítomnosť značného množstva prachu z podložiek na ráfiku.
Zadreté vodidlá koncoviek a ich oprava

Problém zlyhania strmeňov je spôsobený tým, že je narušený ich pohyb, čo má za následok, že podložky neodskakujú a nadmerne sa opotrebúvajú neustálym kontaktom s kotúčom. Najčastejšou príčinou je poškodenie vodítok , na ktorých sa svorka pohybuje. Mazivo, ktoré sa stará o ich správnu činnosť, časom stráca svoje vlastnosti, najmä vplyvom vysokej teploty a znečistenia vozovky. Tento proces je možné výrazne urýchliť, ak sa dodatočne poškodia gumičky namontované na vodiacich zásuvkách.

Ako sa vysporiadať so zaseknutými vodiacimi drôtmi? Ak čapy nie sú skorodované, jednoducho ich odskrutkujte a namažte vysokoteplotným keramickým mazivom . Ak však vodidlá majú na povrchu jamy, mali by sa nahradiť novými. Nie je to náročná úloha, pretože po vybratí kolesa je prístup k nim jednoduchý a na efektívne odskrutkovanie oboch prvkov stačí pevný nástrčný kľúč. Sada nových vodítok stojí približne od 5 € so sadou gumičiek. Obľúbené opravárenské sady ponúkajú firmy ako TRW , Frenkit Autofren . Každý z nich možno považovať za dôveryhodný.

Nesprávna práca piestu a spôsoby jeho opravy

Ďalšou príčinou zlyhania strmeňa, čo vedie k príliš rýchlemu opotrebovaniu podložiek, je nesprávna činnosť piestu. Na jeho povrch pôsobí brzdová kvapalina, ktorá tlakom na valec spôsobí vychýlenie strmeňa a pritlačenie doštičiek ku kotúčom. Piest je utesnený špeciálnymi gumičkami , ktoré sa pomerne často poškodzujú, čím dochádza k úniku brzdovej kvapaliny. Dôsledkom toho je zníženie tlaku na piest a narušenie jeho činnosti. V praxi podložky netlačia kotúče dobre a často sa nevracajú do pôvodnej polohy, čo spôsobuje rýchle opotrebovanie trecích plôch.

Na diagnostiku problému bude potrebné odstrániť strmeň a vizuálne skontrolovať netesnosti piestu. Ak sa spozorujú, mali by sa vymeniť všetky tmely, ktorých súprava by nemala stáť viac ako 6 az 9 €. Ak sa však na povrchu piestu zistia stopy korózie, je potrebné vymeniť opotrebovaný valec za nový. Náklady na nákup náhrady značiek ako Frenkit alebo Autofren budú nízke, pretože budú predstavovať približne 9 € za položku.

Prepojené bloky v jarme

Doštičky sa tiež nemusia odraziť, keď zložíte nohu z brzdy, ak sa zablokujú. To sa môže stať, keď dôjde ku korózii na kontakte ich povrchu s jarmom . Tým pádom doštičky nebudú mať dostatočné množstvo voľného priestoru pre voľný pohyb, čo bude mať za následok ich trvalé priľnutie k brzdovému kotúču, a tým zrýchlené opotrebovanie trecej plochy. Ak sa chcete problému zbaviť, odstráňte podložky zo strmeňa a pomocou drôtenej kefy dôkladne odstráňte zvyšky hrdze a vyčistite súčiastku penetračným prostriedkom.

Nízka kvalita brzdových doštičiek

Príliš rýchle opotrebovanie brzdových doštičiek môže byť spôsobené aj použitím nekvalitných komponentov. O brzdový systém sa treba špeciálne starať, preto šetrenie na komponentoch väčšinou nemá veľký zmysel, pretože ide predovšetkým o našu bezpečnosť. Pri výbere nových brzdových doštičiek však nemusíte kupovať originálne výrobky s vyrazenou značkou koncernu vyrábajúceho daný model auta. Môžete sa rozhodnúť pre značkové náhrady , ktoré sú lacnejšie, ale ponúkajú kvalitu OEM. Medzi špičkovými výrobcami komponentov brzdového systému stojí za zmienku také značky ako: Brembo, TRW, Bosch, ATE alebo Textar. Každá z týchto spoločností poskytuje komponenty pre prvú montáž v automobilkách najpopulárnejších koncernov z celého sveta.

Nesprávne vodičské návyky

Príčiny príliš rýchleho opotrebovania brzdových doštičiek treba hľadať aj v nedostatočnom výcviku vodiča alebo v štýle jazdy neprispôsobenom technickým možnostiam vozidla. Preto stojí za to pamätať:
  • používať techniku ​​brzdenia motorom, ktorá zníži zaťaženie komponentov brzdového systému,
  • reagovať vopred na existujúce dopravné situácie, aby sa zabránilo náhlemu brzdeniu,
  • chladenie brzdových doštičiek pri jazde v horskom teréne pri vysokých okolitých teplotách,
  • jazdite dynamicky, ale nie bezohľadne, pretože nútená reakcia systému ESP skracuje životnosť brzdových doštičiek a kotúčov,
  • vyvarujte sa jazde do kaluží vysokou rýchlosťou, ktorá môže poškodiť disky a následne doštičky.
Problém príliš rýchleho opotrebovania brzdových doštičiek sa dá pomerne ľahko diagnostikovať a odstrániť, ak len technicky súvisí. Vo veľkej väčšine prípadov sú na vine vodidlá alebo piesty, ktoré sa dajú lacno a jednoducho vymeniť, čím sa brzdy dostanú k správnemu výkonu.