Hlavná stránka Blog Novinky Poškodzuje plynová inštalácia motor?

Poškodzuje plynová inštalácia motor?

11. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Popularita plynových zariadení v roku 2022 by nemala byť prekvapujúca. Ceny benzínu blížiace sa k 1,80€ urobili z jazdy na LPG pre mnohých vodičov jediný spôsob, ako ušetriť domáci rozpočet. S rozmachom automobilového plynu sa vracajú staré otázky: je plyn v aute bezpečný? Aké sú problémy s LPG? A na záver: škodí plyn motoru? Vysvetľujeme, odkiaľ sa vzali negatívne názory na plynové inštalácie.

LPG (Liquefied Petroleum Gas) prvýkrát vznikol v roku 1910 a o dva roky neskôr, v roku 1912, sa začal predávať ako bezpečné a pohodlné palivo pre plynové sporáky. Dnes sa tento plyn bežne používa v automobilovom priemysle a nazýva sa autoplyn . Alternatívnym palivom pre benzínové motory je zmes propánu a butánu.

Najväčší rozmach montáží LPG nastal koncom 90. rokov minulého storočia, no rekordné ceny benzínu primäli mnohých vodičov k tomu, aby sa v roku 2022 rozhodli pre montáž LPG. Čím vyššie ceny pohonných hmôt, tým viac ušetríte tankovaním autoplynu. Musíte sa však báť, že plynová inštalácia zničí motor? Vysvetľujeme najdôležitejšie otázky súvisiace s jazdou na LPG.


Je plyn v aute bezpečný?

Bežnou obavou o LPG je, či je plyn bezpečný. Na internete nechýbajú videá s explodujúcimi plynovými nádržami a pred mnohými podzemnými parkoviskami nájdete zákaz vjazdu pre autá s montážou LPG. Je sa čoho báť? Začnime tým, čo vyvoláva najviac emócií, teda výbuchmi. Ako sa ukázalo, plynová fľaša namontovaná v kufri je konštruovaná tak, že akákoľvek explózia je nemožná . Viacventil ovládajúci chod valca zaisťuje plnú bezpečnosť a v prípade nadmerného zvýšenia tlaku uvoľní časť plynu. Podobne je to aj v prípade požiaru auta – plyn unikajúci z valca môže horieť, ale o výbuchu nemôže byť ani reči.

Ako je to s parkovaním? Môže auto s LPG vjazdiť do podzemného parkoviska? Zákon to neupravuje a mnohí správcovia budov to nezakazujú. Nehrozí ani to, že by na takomto parkovisku mohla predstavovať nebezpečenstvo účinná plynoinštalácia. Dôvodom, prečo môžete vidieť takéto znaky, sú vlastnosti LPG. Zmes propánu a butánu je ťažšia ako vzduch, takže v prípade úniku sa môže rozliať na podlahu podzemnej garáže. Hodením ohorku cigarety by sa plyn teoreticky mohol zapáliť. Aby však LPG spôsobil výbuch, jeho koncentrácia v miestnosti by musela byť veľmi vysoká, rádovo 1,5 – 3 %. Na to by bolo potrebné obrovské množstvo autoplynu a varovný zápach by sa šíril po celej budove.

Poškodzuje plynová inštalácia motor?

Plynové inštalácie, hoci vo svete milované, majú aj veľkú skupinu odporcov. Názory na internete jasne naznačujú, že niektorí vodiči majú nepríjemné spomienky súvisiace s autami na plyn. Tieto skúsenosti sa však môžu týkať starších plynových zariadení, ktoré mali skutočne veľa nedostatkov. Miešacie inštalácie prvej generácie boli extrémne nepresné a o ich nemotornosti svedčí aj to, že niektoré boli regulované jednou skrutkou.

Ak by pracovali s jednoduchými karburátorovými motormi, mohli by spôsobiť veľa problémov. Fenomény ako prerušovanie, stmievanie či citeľné zníženie výkonu boli na dennom poriadku. Nevýhodou inštalácií prvej, druhej a tretej generácie bolo aj riziko samovoľných výbuchov v sacom potrubí, ktoré by mohli poškodiť sanie a jeho komponenty, napríklad prietokomer . Zavedením sekvenčných inštalácií štvrtej generácie sa však toto riziko podarilo eliminovať.

Moderné plynové inštalácie sú bez týchto problémov, takže riziko poruchy motora je minimálne. Správne nastavená inštalácia nielenže nepoškodí motor, ale môže tiež zlepšiť jeho prevádzku. Na zariadeniach 5. generácie, ktoré využívajú vstrekovanie v kvapalnej fáze, je výkon motora niekedy dokonca vyšší ako pri benzínovom.

Plyn v aute - problémy

Kľúčom k bezproblémovej jazde na LPG je pravidelná kontrola inštalácie a motora. Aké sú problémy s LPG? Prvým je odlišná charakteristika spaľovania plynu. LPG má vyššie oktánové číslo ako benzín, preto je ťažšie zapáliť zmes a vyžaduje si vyššiu teplotu. Z tohto dôvodu niektorí odborníci odporúčajú namontovať na plynové motory kvalitné irídiové alebo platinové zapaľovacie sviečky . Posledne menované sú schopné vydržať až 100 000. km.

Druhou výzvou je pravidelná výmena motorového oleja. Maximálny povolený obsah síry v autoplyne je 50 ppm, čo je 5-krát viac ako v benzíne. Vysoký obsah síry sa premieta do rýchlejšieho opotrebovania motorového oleja , ktorý produkuje kyselinu sírovú a sírovú. Tieto kyseliny znižujú TBN v oleji a prispievajú k sulfatácii. Výpary LPG vstupujúce do kľukovej skrine môžu preto zvýšiť koróziu motora a rýchlejšie opotrebovať antikorózne zložky obsiahnuté v olejoch. Špecialisti preto odporúčajú meniť motorový olej v autách s LPG o niečo častejšie a skrátiť interval výmeny o cca 30-40%. Netreba však používať oleje špeciálne určené pre LPG. Rovnako dobre poslúžia štandardné odporúčané výrobcom.

Pascou spojenou s inštaláciami LPG, vrátane tých nových, je vhodné vyladenie regulátora . Mnohé problémy vyplývajúce z používania plynových zariadení nie sú dôsledkom jazdy na LPG, ale dôsledkom nedbanlivosti. Nesprávne zvolený alebo nastavený systém LPG môže viesť k ochudobneniu zmesi paliva a vzduchu. Dôsledkom jazdy na chudobnú zmes je prudký nárast teploty spaľovania s následným vyhorením sediel ventilov. K tomu si pripočítajme fakt, že autoplyn je „suché“ palivo a nechladí súčasti motora tak efektívne ako benzín. Aby ste zabránili spáleniu sediel ventilov, pravidelne kontrolujte stav inštalácie. Ako dlho vydrží motor na LPG? Známy je nájazd 500 000 km. kilometrov a viac. Je to spôsobené nielen dobrou kvalitou komponentov, ale aj zodpovedným používaním auta.

Prečo sa autá na plyn nevyrábajú?

Ak LPG nepoškodzuje motor, prečo sa potom nevyrábajú autá na plyn? Pri pohľade na túto otázku môže byť niekto rozhorčený, pretože o autá s továrenskou montážou LPG nie je na trhu núdza. Mnohé modely Dacia, Hyundai a Renault sú štandardne dodávané s LPG. To však nič nemení na fakte, že tieto inštalácie stále poháňajú motory, ktoré boli určené na benzín a benzín je základným palivom. Motory nie sú konštruované tak, aby používali LPG ako jediné palivo, ktoré zvládnu, a aj tak je potrebné bežať motor na benzín.

prečo?

Dôvodom sú samozrejme vlastnosti plynových inštalácií, ktoré pre správnu činnosť reduktora vyžadujú ohrev . Expanzia plynu je sprevádzaná rýchlym poklesom teploty a zamrznutý reduktor by mohol viesť k vyzrážaniu vodných kryštálov z paliva. Ak by sa tieto dostali do valcov, narobili by veľa škody. Teplo z chladiaceho systému navyše zlepšuje chod inštalácie a ovládače sú naprogramované tak, že prívod LPG sa spustí až po zahriatí motora na cca 40 stupňov Celzia. V najmodernejších plynových zariadeniach sa benzín vstrekuje neustále, aj po prepnutí na plyn, aby sa vstreky ochladili.

Motory na LPG - odporúčame a neodporúčame

Treba tiež úprimne priznať, že nie každý motor bude rovnako dobre fungovať s plynovou inštaláciou. Niektoré jednotky sa považujú za problematické a aj keď môžete do auta nainštalovať plyn, problémy sa môžu prejaviť veľmi rýchlo. Čo robí motor vhodný na montáž LPG a aké vlastnosti robia lepšie sa ho vzdať?

Medzi konštrukčné prvky motora, ktoré zvyšujú toleranciu plynu, patria:
  • jednoduchá konštrukcia motora,
  • nepriame vstrekovanie,
  • vysoká pevnosť hlavy,
  • masívna konštrukcia sediel ventilov,
  • hydraulická kompenzácia ventilových vôlí,
  • nie nadmerná kapacita.

Najlepšie budú fungovať staršie, atmosféricky plnené benzínové motory s nekomplikovanou konštrukciou. Ak má však váš motor priame vstrekovanie, jemnú hlavu, preplňovanie turbodúchadlom a ručné odstránenie vôle ventilov, inštalácia môže spôsobiť ďalšie problémy. Motory s priamym vstrekovaním majú vstrekovače namontované v hlave a privádzajú benzín priamo do valca. Pri práci na benzín sú vstrekovače chladené prúdom benzínu, no pri prepnutí na plyn by stratili chladenie a mohli by sa prehriať. Z tohto dôvodu je v moderných motoroch s priamym vstrekovaním nevyhnutné vstrekovanie benzínu. Ďalšou nevýhodou je nedostatok hydraulických „okuliare“, ktoré rušia ventilovú vôľu. V takýchto motoroch je potrebné manuálne nastaviť vôľu ventilov a nedbalosť môže viesť k vyhoreniu sediel ventilov.

Hliníkový blok a LPG

Padajúce vložky valcov sú drahá porucha, ktorá spôsobuje netesnosť motora a končí najčastejšie regeneráciou alebo výmenou motora. Dôvodom padania rukávov je prehrievanie motora. To sa môže stať, keď je olejová vaňa príliš malá alebo keď sa motorový olej vymieňa príliš zriedka. Ale čo to má spoločné s plynovými inštaláciami? No a pri motoroch s hliníkovým blokom motora a liatinovými vložkami valcov k potápaniu dochádza najčastejšie. Ak k tomu pridáme plynovú inštaláciu, ktorá zvyšuje teplotu v spaľovacích komorách, zvyšuje sa riziko odpadnutia vložiek valcov.

Oplatí sa inštalovať plynové zariadenie? Táto otázka si vyžaduje analýzu konštrukcie motora a výpočet nákladovej efektívnosti inštalácie. Ceny montáže LPG v roku 2022 začínajú od cca 530 €, no ak ročne najazdíte viac ako 20 000 kilometrov, km., táto investícia sa rýchlo vráti.