Hlavná stránka Blog Auto-moto magazín Ovplyvňuje kvalita oleja poruchovosť rozvodového remeňa?

Ovplyvňuje kvalita oleja poruchovosť rozvodového remeňa?

18. 01. 2023
|
Pravidelná výmena motorového oleja je základom prevádzky auta. Kvalita oleja ovplyvňuje správnu činnosť mnohých komponentov, vrátane turbodúchadlo, vákuové čerpadlo alebo systém kľuka-piest a nedbalosť môže viesť k množstvu porúch. Aké sú nebezpečenstvá jazdy s použitým alebo nesprávnym olejom v kontexte rozvodového systému? Na rozdiel od zdania nejde len o mazanie rozvodovej reťaze.

Rozvodové systémy používané v osobných automobiloch možno rozdeliť na remeňové a reťazové. Ten posledný dlho závisel od stavu a kvality motorového oleja. Je rozšírený názor, že rozvodová reťaz je bezúdržbová, je to však nesprávny predpoklad. Moderné motory používajú dlhé reťaze založené na mnohých prevodoch. Je teda pravdepodobnejšie, že sa pretiahnu a prestrelia. V moderných motoroch sa rozvodové remene môžu dostať do kontaktu aj s motorovým olejom , preto stojí za to vedieť, ako kvalita oleja ovplyvňuje ich stav.



Olej v motore a hydraulický napínač reťaze

Ak sa pýtate, či rozvodová reťaz beží v oleji, odpoveď je áno. Je mazaný rovnakým olejom ako ostatné komponenty motora. Okrem iného je z tohto dôvodu dôležité, aby bol motorový olej čerstvý, čistý a mal zodpovedajúcu viskozitu a triedu kvality . Je potrebné pripomenúť, že olej je zodpovedný nielen za mazanie prvkov, ale aj za čistenie motora, jeho chladenie a zabránenie korózii. Príliš zriedkavá výmena oleja môže preto viesť k zaneseniu článkov reťaze karbónovými usadeninami, čo výrazne skráti životnosť systému.

Najväčším rizikom pre motor je však prasknutá alebo preskočená rozvodová reťaz. Aby sa tomu zabránilo, každý rozvodový systém je vybavený napínačom . V prípade reťaze sa používajú mechanické a hydraulické napínače, preto sa oplatí vedieť, či je reťaz napínaná pružinou alebo olejom v motore. Príznaky poruchy sú rovnaké, ale príčiny treba hľadať inde.

Hydraulický napínač rozvodovej reťaze je poháňaný motorovým olejom a účinnosť odstránenia previsu závisí od tlaku generovaného olejovým čerpadlom. Ak je motorový olej opotrebovaný alebo príliš viskózny, reťaz môže byť v prvých okamihoch po naštartovaní motora príliš voľná. V silne opotrebovaných motoroch sa olej vôbec nemusí dostať k napínači. Preskočenie alebo pretrhnutie reťaze vedie ku kolízii piestov s ventilmi, čo končí nákladným zlyhaním systému kľuka-piest a hlavy. Aj keď sa tak nestane, natiahnuté články reťaze zničia ozubené kolesá , čím vznikne tzv žraločie zuby. V prípade, že ide o prevody s variabilným časovaním ventilov , náklady na výmenu časovania ventilov sa výrazne zvýšia.

Aké sú príznaky opotrebovania rozvodovej reťaze?

Napriek vysokej životnosti rozvodovej reťaze dosahujúcej až 350 tis. km, známky opotrebovania sa môžu prejaviť po cca 100 000 km. km. Najčastejšie je to dôsledok nesprávneho napnutia reťaze spôsobeného nesprávnou činnosťou hydraulického napínača. Príliš voľnú rozvodovú reťaz spoznáte podľa zmeneného zvuku motora. Ako počúvať opotrebované načasovanie?
  • Zvuky vychádzajúce spod kapoty väčšinou pripomínajú hrkotanie alebo kovové šušťanie. Môžete ich počuť len v špecifických situáciách, napríklad hneď po uvoľnení plynového pedálu.
  • Zvuky kov na kov a škrabanie často naznačujú, že reťaz už trie o kryt. Najčastejšie sa tieto príznaky objavia po naštartovaní motora, keď je motorový olej ešte studený a napínač nefunguje správne. Ďalšie známky opotrebovania reťaze si všimnete podľa správania motora počas jazdy.
  • Môže pracovať nerovnomerne alebo so značným odporom, ktorý je výsledkom nesprávneho momentu otvárania a zatvárania ventilov.
  • V takejto situácii môže nastať aj trhanie, vlnenie otáčok alebo stmievanie motora. Pociťujú to najmä autá s premenlivými fázami otáčania, ktoré nemusí byť správne podopretá príliš napnutou reťazou.
  • V niektorých prípadoch vás bude oranžová kontrolka motora informovať o nesprávnej činnosti motora.
Rozvodový remeň v olejovom kúpeli

Vplyv kvality motorového oleja na poruchovosť rozvodového systému sa netýka len rozvodovej reťaze. Od roku 2008 sa používajú motory s rozvodovým remeňom ponoreným do motorového oleja. Mokrý rozvodový remeň je aj odpoveďou na otázku, ako urobiť rozvodovú reťaz tichšou. Technológiu horúceho oleja nájdete napr. v slávnom motore Ford 1.0 EcoBoost, ktorý mal veľký podiel na histórii downsizingu. Táto myšlienka bola použitá aj v motoroch PSA PureTech. Ozubený remeň v olejovom kúpeli má dlhšiu životnosť, takže vydrží viac ako 200 000 km. km. V prípade spomínaného motora EcoBoost výrobca odporúča výmenu každých 240 000 km. km alebo každých 10 rokov. Ide o extrémne dlhý interval.

Dôsledkom použitia takéhoto riešenia je však nutnosť použiť upravený olej. Motorové oleje musia mať nielen špecifický štandard viskozity a kvality, ale aj také zloženie, ktoré neohrozuje elastoméry a gumy, z ktorých je remeň vyrobený. Motory s technológiou horúceho oleja často používajú oleje s veľmi nízkou viskozitou, napríklad 0W30, čo je charakteristické pre oleje Long Life. Zatiaľ čo mokrý rozvodový remeň je odolný voči starnutiu oleja, kyslé prostredie nadmerne používaného maziva môže urýchliť jeho opotrebovanie. Čistota oleja je tiež veľmi dôležitá, pretože karbónové usadeniny z oleja by mohli poškodiť rozvody horúceho oleja.

Čo sa stane, keď do motora dám iný olej?

Na internete často nájdete otázky: "je možné naliať olej 5W30 namiesto 5W40" alebo "nalial som 10W40 namiesto 5W40 - čo robiť". Vo väčšine prípadov nesprávny olej neuškodí motoru, aspoň nie priamo. Polosyntetické alebo minerálne oleje sú zvyčajne horšie ako syntetické oleje a majú vyššiu viskozitu, ale to neznamená, že sa motor okamžite zadrie alebo sa pokryje karbónovými usadeninami.

Napriek tomu sa oplatí riadiť sa odporúčaniami výrobcu, pretože od kvality oleja rozhoduje napríklad rýchlosť roztierania maziva po celom motore, čo má veľký význam v prípade rozvodových remeňov napínaných hydraulickým napínačom. Okrem toho si kvalitný olej dlhšie zachová svoje čistiace a konzervačné vlastnosti a obohacujúce prísady sa tak rýchlo neznehodnotia. Nepočíta sa len norma viskozity SAE, ale aj normy kvality API alebo ACEA . Ak teda náhodou nalejete nesprávny motorový olej, okamžite ho vymeňte za správny alebo skráťte interval výmeny, napríklad na 5 000 km. km. Príliš častá výmena oleja sa tiež neodporúča, no v tomto prípade má dôležité opodstatnenie.