Hlavná stránka Blog Novinky Olej v prevodovke - vymeniť alebo nie?

Olej v prevodovke - vymeniť alebo nie?

19. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Niektorí vodiči sa rozhodnú pravidelne meniť olej v prevodovke, zatiaľ čo iní prejdú stovky tisíc kilometrov bez vykonania tohto postupu. Podobná situácia je aj medzi výrobcami automobilov, ktorí nie vždy počítajú s nutnosťou servisu prevodovky. Treba teda vymeniť prevodový olej?

Pojem „olej“ v automobilovom priemysle označuje mazivo nachádzajúce sa v motore. Motorový olej je najdôležitejším prostriedkom, bez ktorého nedokáže efektívne fungovať žiadne auto so spaľovacím motorom. Vykonáva dôležitú funkciu znižovania trenia medzi komponentmi motora, ktoré navzájom pôsobia. V podobnom, aj keď oveľa menej náročnom prostredí pracuje prevodovka, ktorá by tiež mala obsahovať olej. Neprichádza však do kontaktu s palivom, výfukovými plynmi alebo vysokými teplotami ako motor. To výrazne predlžuje jeho životnosť.



Olej v prevodovke - základné funkcie

Primárnou funkciou prevodového oleja je zabezpečiť mazanie trecích častí prevodovky, ktoré neustále spolupracujú. Sú vyrobené z rôznych druhov kovov, čo znamená, že pri práci „na sucho“ na seba pôsobia ako brúsny papier. Keď majú sklz, situácia sa mení, vďaka oleju tieto časti voľne fungujú a menej sa opotrebúvajú.

Prevodový olej je tiež navrhnutý tak, aby rozptyľoval nečistoty vznikajúce v prevodovke a absorboval teplo vznikajúce počas prevádzky. Miera znečistenia a teploty tu nie je na takej úrovni ako v prípade motora, čo však neznamená, že tieto faktory nezhoršujú kvalitu oleja. Vzdialenosť 10 alebo 15 tisíc. km stav prevodového oleja príliš neovplyvňuje, naopak vyšší kilometrový výkon áno.

Mám vymeniť olej v prevodovke?

Odpoveď na túto otázku by mala byť – podľa nás – kladná, aj keď nie je potrebné striktne dodržiavať intervaly výmeny ako pri motorovom oleji. Ťažko však dať rozumný argument, ktorý by nasvedčoval tomu, že prevodový olej po najazdení 100 či 200 tis. km. je v rovnakom stave ako nové mazivo a nie je potrebné ho vymieňať. Odporúčame tiež pozorne pristupovať k informáciám výrobcov, ktorí najčastejšie tvrdia, že na chod prevodovky stačí sériový prevodový olej, tzv. čas života . Tá je však veľmi často definovaná na cca 200-tisíc. km, v skutočnosti v mnohých autách vydrží oveľa dlhšie.

Vzhľadom na dlhšiu prevádzku sa oplatí vymeniť olej v prevodovke, najmä ak používate auto s automatickou prevodovkou , ktorá je citlivejšia na nekvalitné mazivo.

Kovové piliny - nepriateľ akéhokoľvek prevodového oleja

Okrem straty mazacích vlastností kvalitu prevodového oleja nepriaznivo ovplyvňujú nečistoty. Nejde však o usadeniny ako v prípade motorového oleja, ale o vznikajúce kovové piliny. Ich prítomnosť je prirodzeným poriadkom vecí, pretože žiadny olej nie je schopný úplne eliminovať trenie, ale iba znižuje opotrebenie komponentov prevodovky, ako sú ozubené kolesá . Štiepky vznikajú aj pri nesprávnom stlačení spojky alebo v horšom prípade pri preradení bez nej. Dá sa predpokladať, že každá rašple vychádzajúca z hrudníka je sprevádzaná tvorbou nových pilín. Väčšie piliny zachytia špeciálne magnety umiestnené v krabičke, no pri menších prvkoch často zlyhávajú. Plávajú teda v oleji, poškriabajú prvky prevodovky a tým urýchľujú ich opotrebovanie. To je ďalší silný argument na výmenu maziva prevodovky.

Ako často vymieňať?

Frekvencia výmeny závisí od typu prevodovky, ako aj od toho, či ide o manuálnu alebo automatickú prevodovku. V posledných rokoch prešli stroje štrukturálnymi metamorfózami a ich konštrukciu možno v súčasnosti považovať za komplikovanejšiu. Sú tiež citlivejšie na nekvalitný olej, takže v prípade automatickej prevodovky by sa interval výmeny oleja nemal predlžovať, ale skôr skracovať.

Informácie o prevádzke nájdete najlepšie v servisnej knihe alebo napríklad zavolajte do autorizovaného servisu. Ak výrobca odporúča výmenu maziva v automatickej prevodovke, prvý servis sa zvyčajne poskytuje po 80 - 100 000 km. km. Ďalšia polovica rýchlejšie, pretože po 50-60 tis. km – čo súvisí s konštrukciou automatických strojov, z ktorých je úplné odstránenie starého oleja často nemožné. Pri klasickom statickom spôsobe treba vypustiť cca 60 % tuku a zvyšných 40 % sa zmieša s čerstvým olejom. A to automaticky zhoršuje jeho kvalitu.

Riešením problému môže byť dynamická výmena , ktorá vám umožní zbaviť sa starého oleja z prevodovky asi na 90 %. Výmena sa vykonáva pripojením zariadenia k okruhu prevodovky, ktoré pri bežiacom motore z neho zbiera starú kvapalinu a dodáva čerstvý olej.

V prípade manuálnych prevodoviek treba hľadať informácie aj v servisnej knižke. Ak výrobca neposkytuje výmenu, predpokladajme najazdených 80 - 100 000 km.

Aký olej si vybrať?

Tu je situácia podobná ako pri motorovom oleji, takže tu nie je veľký manévrovací priestor. Najbezpečnejšie je skontrolovať v servisnej knižke a riadiť sa odporúčaniami výrobcu, pretože olej s nevhodnými parametrami môže poškodiť prevodovku. Na značke oleja veľmi nezáleží – dôležité je, aby výrobok zodpovedal norme výrobcu. Oplatí sa zájsť aj do dielne, kde by mal predajca vybrať správny prevodový olej na základe VIN čísla.