Hlavná stránka Blog Novinky Najčastejšie poruchy štartéra - čo robiť, ak štartér nefunguje?

Najčastejšie poruchy štartéra - čo robiť, ak štartér nefunguje?

16. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Správne fungujúci štartér by mal naštartovať motor hneď, ako otočíte kľúčom alebo stlačíte tlačidlo „štart“. Niekedy je však jediným výsledkom pokusu o naštartovanie motora kovový škrabanec, tikot alebo mŕtve ticho. Ako spoznať chybný štartér a čo sa najčastejšie v štartéri pokazí? Skontrolujte, čo robiť, keď sa štartér neotáča.

Nereakcia na otočenie kľúča je najčastejšie dôsledkom vybitej batérie alebo náhodného odpojenia svoriek. Horšie je, že keď je batéria plne funkčná a nabíjanie pomocou usmerňovača problém neodstráni. To je znakom toho, že je zodpovedný samotný kardiostimulátor. Aké sú najčastejšie poruchy štartéra a ako sa s nimi vysporiadať?

Ako skontrolovať, či štartér funguje?

Predtým, ako pôjdete opraviť štartér alebo vymeniť prvok za nový, stojí za to skontrolovať, či je to vinník. Podobné príznaky môžu byť spôsobené inými poruchami, napríklad napájacích káblov alebo spínača zapaľovania. Ako skontrolovať, či štartér funguje? Otestujte štartér s výnimkou všetkých medziľahlých častí, t. j. tých, ktoré sú medzi spínačom zapaľovania a štartérom. Za týmto účelom krátko spojte svorky štartéra s izolovaným drôtom. Jeden koniec kábla by mal byť aplikovaný na hrubšiu 12V svorku a druhý - na menšiu svorku, ku ktorej je vedený tenký "štartovací" vodič (50 potenciál). Ak štartér nereaguje, znamená to, že zlyhal. V niektorých prípadoch sa však štartér z času na čas zasekne, takže tento test by sa mal vykonať vtedy, keď po otočení kľúča nereaguje.

V moderných automobiloch je stav štartéra veľmi dôležitý. Systém štart-stop vyžaduje časté štartovanie motora – nielen pri rozbiehaní trasy, ale aj na semaforoch, križovatkách a železničných priecestiach. Vyžaduje si to použitie efektívnejšieho zdroja energie, najčastejšie batérie AGM alebo EBF . Musíte však vedieť, že tieto systémy majú rozsiahlejšiu ochranu proti prepätiu. Pokus o „krátke“ spustenie štartéra môže preto viesť k systémovej chybe, ktorá zabráni opätovnému naštartovaniu motora.



Čo sa zvyčajne pokazí v štartéri?

Netočí sa štartér? Alebo sa točí, ale vydáva hluk? Behať, ale nekrútiť? Príznaky zlyhania štartéra sa môžu líšiť, ale našťastie to uľahčuje diagnostiku. Ak sa vám nedarí naštartovať motor a máte podozrenie, že je to chyba štartéra, veľa vám napovedia zvuky vychádzajúce spod kapoty. Podľa toho, či počujete kovové škrabanie, tikanie alebo zvuk zrýchľujúceho sa elektromotora, môžete obmedziť hľadanie zdroja poruchy. Čo je najčastejšie zodpovedné za problémy so štartovaním motora? Tu sú najčastejšie príčiny zlyhania štartéra:
  • Poškodené alebo opotrebované kefy - dôvodom nedostatočnej reakcie na otočenie kľúča môžu byť opotrebované kefky štartéra . Príznaky sú podobné ako pretrhnuté káble alebo odpojené svorky, pretože štartér nevydáva žiadny zvuk. Nedotýkanie sa uhlíkových kefiek s komutátorom môže byť prerušované, ale časom sa to zvýši
 
  • Nesprávne fungujúci solenoid - problémy so štartérom môžu vyplynúť z nesprávneho fungovania solenoidového spínača . Je zodpovedný za vysunutie mechanizmu, ktorý zaberá štartér (tzv. bendix) s vencom zotrvačníka a za skratovanie kontaktov, ktorými preteká prúd do štartéra. Problémy s elektromagnetmi môžu byť spôsobené skratom, prehriatím alebo mechanickým zadretím jadra.
     
  • Poškodený bendix - príznaky poškodenej spojky môžu mať dve tváre. Jednou z nevýhod je nevratný bendix. Po naštartovaní motora by sa mala spojka vrátiť do východiskovej polohy, pretože prebehnutý motor by ju mohol poškodiť. Príznakom hroziacich problémov je najčastejšie hlasné brúsenie pri štartovaní motora. Ďalšie príznaky budú počuť, keď sú príčinou problému zlomené zuby Bendix . Štartér potom vysunie spojku, ale pastorok nedokáže zapnúť veniec zotrvačníka. Budete teda počuť zvuk elektromotora a možno aj škrabnutie.
     
  • Mechanické poškodenie - niekedy dôjde k poruche v dôsledku mechanického poškodenia. Najčastejšie sú spôsobené výrobnými chybami alebo nesprávnou inštaláciou štartéra. Opotrebované zuby zostavy spojky preskakujú na zotrvačníku a chrastia a opotrebované puzdrá spôsobia, že rotor nebude fungovať v osi a začne sa trieť o stator. V prípade poškodenia krytu štartéra môžu magnety v strede úplne znehybniť rotor.
     
  • Korózia - Hrdza pokrývajúca komponenty štartéra môže nielen zachytiť prvok, ale aj znížiť tok prúdu. V tejto situácii elektromagnet niekedy pohne jadrom a vysunie spojku, ale neuzavrie obvod správne . Výsledkom je, že bendix narazí na zotrvačník (kovové kliknutie), ale neotáča sa. Príležitostne sa kvôli korózii vodičov štartér otáča príliš pomaly na to, aby naštartoval motor, čo by mohlo mylne naznačovať, že je batéria málo nabitá.

Ako naštartovať auto s pokazeným štartérom?

Čo robiť, ak štartér nefunguje? Ak sa vám to stane na ceste, začnite. poklepaním na kryt štartéra. Možno, že kefy v držiaku kefy jednoducho visia a postačí jemné poklepanie kladivom alebo kľúčom. Horšie, keď motoru bráni naštartovať vážnejšia porucha motora. Ako naštartovať auto v prípade núdze? V príležitostných situáciách sa môžete zachrániť naštartovaním motora „na ostrohu “. Stačí auto mierne zrýchliť, zaradiť 2. alebo 3. prevodový stupeň a potom pustiť spojku. Motor bude uvedený do pohybu otáčajúcimi sa kolieskami. To je samozrejme možné len v autách s manuálnou prevodovkou. Toto sa však neodporúča , pretože to môže spôsobiť skokové načasovanie.

Predtým, ako sa však pokúsite naštartovať auto, uistite sa, že problém so štartovaním motora nie je spôsobený niečím iným. Stmievanie svetiel a tikajúci štartér indikujú skôr nízke nabitie batérie ako poruchu komponentu. Ak sa však po otočení kľúča v spínacej skrinke nerozsvietia ani svetlá na prístrojovej doske, možno sa jedna zo svoriek zošmykla z pólu batérie.

Ako často sa vymieňa štartér?

Štartéry typicky používané v osobných automobiloch sú jednoduché a malé jednosmerné motory . Napriek nekomplikovanej konštrukcii a malým rozmerom patria medzi komponenty, ktoré majú najvyššiu okamžitú spotrebu energie. Za tých pár sekúnd, keď je štartér v chode, je prúdový odber cca 200-600 A. Životnosť komponentu je cca 150 000 hodín . km, ale velmi zalezi na pouzivani auta. Vozidlo, ktoré často štartuje, využíva sa na krátke vzdialenosti, bude vyžadovať skorší zásah ako auto, ktoré trávi väčšinu času na diaľniciach.