Hlavná stránka Blog Novinky Koľko stojí prevádzka auta s DSG prevodovkou

Koľko stojí prevádzka auta s DSG prevodovkou

10. 01. 2023
|
Kategória Novinky
Dvojspojkový automat DSG zaujme rýchlosťou, no ozývajú sa hlasy, že jeho opravy sú drahé. „Odsúdený“ je takmer každý, kto si chce kúpiť relatívne nové ojazdené auto skupiny VAG, vybavené automatickou prevodovkou. Je sa čoho báť? Na aké výdavky sa treba pripraviť?

Keď sa v roku 2003 prvýkrát objavila prevodovka DSG (vo Volkswagene Golf R32), novinári sa nestačili čudovať. Tu bol automat, ktorý sa vyznačoval nevídanou rýchlosťou radenia prevodových stupňov a plynulým chodom a zároveň výrazne nezvyšoval spotrebu paliva. Koncept využitia prevodovky DSG obstál a takéto konštrukcie sa vo vozidlách skupiny VAG montujú dodnes. Po kúpe auta v autosalóne sa však môžete tešiť z dobrej a rýchlej prevodovky, pričom po kúpe ojazdeného auta s takouto prevodovkou je viacero otáznikov. V tomto texte vás informujeme o nákladoch, ktorým sú vystavení vodiči áut s DSG, čo všetko sa v takýchto prevodovkách môže pokaziť a ako poruchám predchádzať.

Kde hľadať DSG?

DSG je správny názov dvojspojkového „automatu“ používaného v automobiloch Volkswagen. Od roku 2003 ho nájdeme vo väčšine modelov nielen VW, ale aj Škody, Seatu či Audi - a v poslednom menovanom nesie názov S-Tronic. V najsilnejších a najslabších autách koncernu je použitá iná automatická prevodovka. Napríklad mestská a lacná Škoda Citigo používa iný dizajn s názvom ASG. Populárne modely ako VW Golf, Škoda Octavia, Audi A3, VW Passat alebo Škoda Fabia používajú opísanú prevodovku DSG.

DSG nie je jedna prevodovka

Hoci obchodný názov všetkých dvojspojkových automatických prevodoviek VAG je DSG, tu naozaj nehovoríme o jednej prevodovke. Ako prvá bola predstavená verzia označená ako DQ250. Mala tzv mokré spojky, teda práca v oleji. Vydržal krútiaci moment do 350 NM, mal šesť prevodových stupňov.

Od roku 2008 ponuku doplnila prevodovka DQ200 so suchou spojkou, určená len pre autá s predným náhonom a prenášajúca len do 250 NM. Mal sedem prekladov. V tom čase bola predstavená aj prevodovka DQ600 používaná vo výkonných modeloch Audi. Má tiež sedem stupňov, mokré spojky a prenáša až 600 NM. Prevodovka DQ500 vstúpila na trh v roku 2009. Je určený pre väčšie a výkonnejšie modely celej skupiny VAG. Prenáša až 550 NM, má sedem stupňov a mokré spojky. Prevodovka DQ380 debutovala v roku 2014 a prenáša 380 NM. Má tiež sedem rýchlostí a mokré spojky.

Náklady

S akými výdavkami musí počítať kupujúci ojazdeného auta s niektorou z vyššie uvedených prevodoviek?
  • Olej . V prvom rade, aby sa zabezpečilo správne fungovanie prevodovky, mala by sa v nej vymeniť - spolu s filtrom a minimálne každých 60 000 km. km. Zaujímavé je, že to platí nielen pre verziu s mokrými spojkami, ale aj pre suché (teoreticky to jej výrobca neodporúča, ale v praxi predchádza poruchám). Prevodové oleje pre DSG zahŕňajú: Produkty Motul Multi DTCF alebo Febi . Samotná výmena oleja (práca) stojí v špeciálnej dielni aj niekoľko stoviek zlotých.
 
  • DSG má na rozdiel od klasických automatov dvojhmotový zotrvačník . Jeho životnosť sa odhaduje na cca 200 tis. km, ale samozrejme zalezi na pouzivani auta.
 
  • Spojky . Stojí za to mať na pamäti ich stav. Verzie mokrého typu majú lepšiu povesť a vydržia až 300 000 hodín. km. Modely suchého typu niekedy zlyhajú po 150 000 km. km. Cena dielov nie je až taká vysoká (od cca 1200 PLN), no práca je stále drahá. Za výmenu spojok môžete zaplatiť od 400 do 800 €. Preto, keď sa dostaneme k „dvojhmote“, skontrolujme stav spojok – a naopak, keď spojky vyrábame, skontrolujme „dvojhmotu“. To nám ušetrí čas a peniaze a vyhneme sa dvojitej demontáži mnohých dielov.
 
  • "Studený február". Okrem spojok zlyháva mechatronika prevodovky. Častým problémom je tzv studené spájkované spoje v riadiacom module, ktoré sú zodpovedné za stratu elektrického kontaktu. Našťastie špecializované služby dokážu takúto poruchu odstrániť pomerne lacno, za 170 – 260 €.
 
  • Boxový ovládač. Tento prvok stojí od 260 do 800 €. Ak sú závady také vážne, že treba vymeniť len prevodovku, z cien kompletných, nových prevodoviek sa vám môže zatočiť hlava - dosahujú niekoľko tisíc. Našťastie je na trhu dosť truhlíc z druhej ruky.

     
Oplatí sa kupovať auto s DSG?

Ako vidíte, používanie auta s DSG nie je lacné. Keď sa prevodovka opotrebuje, môžete minúť tisíce za diely a tisíce za prácu. Podmienkou dobrej kúpy auta s DSG je teda starostlivé sledovanie toho, ako sa prevodovka správa – či neškube, nevibruje, nehlučí a či sa auto nespráva, ako keby stratilo výkon. Je tiež lepšie vybrať si autá s relatívne nízkym počtom najazdených kilometrov a po kúpe sa postarať o prevodovku, t.j. vymeniť olej a ísť do špecializovaných dielní. DSG sa vám odvďačí rýchlym a plynulým chodom, no jeho ovládanie nie je také jednoduché ani lacné ako manuálne verzie a dokonca ani ako staré automaty.