Hlavná stránka Blog Novinky Ako poznám regeneráciu DPF a ako ju spustím?

Ako poznám regeneráciu DPF a ako ju spustím?

12. 12. 2022
|
Kategória Novinky

Ako poznám regeneráciu DPF a ako ju spustim?

Pod skratkou DPF sa ukrýva filter pevný častíc, ktorý je v dnešnej dobe úplne neoddeliteľnou súčasťou všetkých nových vozidiel s dieselovými motormi. Jeho úlohou je mechanicky zachytávať sadze a ostatné pevné částice výfukových plynov. Avšak, ako už logika velí, tak tieto nežiaduce usadeniny je potrebné čas od času z tohto filtra odstraňovať, aby sa neupchal.

Na to slúži takzvaná regenerácia, ktorá behom pár minút dokáže spáliť sadze aj všetky ostatné častice na drobný popol. Presnejšie povedané proces regenerácie trvá väčšinou približne 10-40 minút. Ide o opakujúci proces, ktorý ale časom rovno vedie k zaplneniu filtra popolom. Najčastejšie sa tak stáva medzi 80 až 300 tisíc najazdenými kilometrami. Potom musí nasledovať profesionálne čistenie filtra, alebo prípadne jeho výmena za nový.

Ako vyvolať regeneráciu DPF?
Regeneráciu filtra pevných častíc je možné vyvolať hneď niekoľkými spôsobmi.
 

Pasívna regenerácia
Prvým z nich je pasívna regenerácia. Tá je vyvolaná napríklad počas rýchlej jazdy po diaľnici, kedy teplota výfukových spalín je natoľko vysoká, že dochádza k automatickému spaľovaniu sadzí. Ide o fyzikálny jav, ktorý sa samovoľne spúšťa bez nutnosti vonkajšieho zásahu.
 

Aktívna regenerácia
Druhou z možností je takzvaná aktívna regenerácia – tá už je závislá na aktivácii pomocou čidiel a systémov automobilu. Presné podmienky na spustenie regenerácie má však každý výrobca nastavené trochu odlišné. 
Vo všeobecnosti je ale na spustenie aktívnej regenerácie vždy potrebné dôkladné zahriatie motora, dostatok nafty v nádrži a vyššia rýchlosť jazdy. Konkrétne nové dieselové vozidlá českej Škodovky si ako podmienky na vykonanie DPF regenerácie žiadajú rýchlosť vyššiu ako 60 km/h udržiavanú po dobu minimálne 10 minút, otáčky motora okolo 3 000/min a zaplnenosť filtra aspoň 15 gramov. Všeobecne potom možno povedať, že k vyvolaniu aktívnej regenerácie DPF dochádza, alebo by aspoň dochádzať malo, približne každých 200 až 1 000 kilometrov.
 

Statická regenerácia
Poslednou z možností je takzvaná statická regenerácia. Tú umožňujú napríklad naftové autá značky Ford. Oproti aktívnej regenerácii sa líšia najmä v tom, ako už názov napovedá, že počas nej nemusí byť vozidlo v pohybe. O všetko sa starajú diagnostické programy, napríklad Forscan či Delphi, ktoré riadia všetko potrebné, napríklad otáčky, samy. Pred statickou regeneráciou však odporúčame radšej uprednostňovať tú aktívnu, pretože tá je autu prirodzenejšia a zároveň je šetrnejšia k filtru pevných častíc.
 

Ako (ne)poznať, že prebieha regenerácia DPF?
Ak ste nespustili regeneráciu DPF pomocou diagnostiky, potom prakticky nemáte šancu spoznať, že práve prebieha. Aj keď existujú určité vodítka, podľa ktorých sa môžete riadiť napríklad, keď sa o spustenie aktívnej regenerácie pokúšate cielene. Medzi tieto vedľajšie prejavy regenerácie patrí napríklad viditeľné krátkodobé zvýšenie spotreby, nepravidelný chod motora či dunivý zvuk ozývajúci sa pri akcelerácii. Občas sa dá stretnúť aj s miernym zápachom vychádzajúcim z výfuku, avšak plošne možno konštatovať, že regenerácia nemá nijaký zásadný vplyv na správanie vozidla a zle sa teda rozpoznáva.
 

Kedy naposledy prebehla regenerácia?
Pokiaľ vás ale zaujíma, kedy naposledy regenerácia DPF vo vašom vozidle prebehla, nie je žiadny problém skrze kvalitnú diagnostiku zistiť prejdenú vzdialenosť, prípadne čas od poslednej úspešnej regenerácie. Moderné dieselové automobily sú taktiež vybavené kontrolkou filtra DPF. Tá ale nemá s vykonávaním regenerácie nič spoločné. Jej rozsvietenie iba indikuje, že je filter pevných častíc už plne zanesený, prípadne oznamuje jeho poškodenie. V prípade jej rozsvietenia je teda potrebné neodkladne vyhľadať odborný servis.